با نیاورون یه خرید آسون! (02168431)

همه چیز در مورد انواع تلویزیون

تلویزیون یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین وسایل خانه به حساب می آید که تمامی افراد به وجود آن احتیاج دارند. زیرا بیشتر زمان ما در خانه صرف تماشای تلویزیون می شود و یکی از برترین نوع تجهیزات الکتریکی به حساب می آید. اما هم اکنون مدل های بسیار ویژه ای از آن در برندهای مختلف تولید می شوند که انتخاب را دچار مشکل کرده است. در گذشته برای خرید آن فقط کافی بود که بگویید تلویزیون معمولی دکمه دار می خواهید یا با کنترل و محدودیت خاصی بین آنها موجود نبود. اما در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی در حوزه تجهیزات الکترونیکی و کوچک تر شدن عناصر الکترونیکی، تلویزیونهای متعددی با قابلیت های بسیار پیشرفته روانه بازار شده است که دست ما را برای انتخاب بسیار باز کرده است. اما تفاوت های زیادی بین مدل های آن وجود دارد که باید در مورد آن اطلاعات به دست آورید. در ادامه قصد داریم شما را با انواع تلویزیونها آشنا کنیم تا بتوانید با توجه به قابلیت ها و هزینه آنها، انتخاب بهینه ای داشته باشید. در همین ابتدای کار باید بدانید که تلویزیون دارای فرمت های مختلفی می باشد که می توان به نوع استاندارد، HD و FULL HD اشاره کرد. در نوع استاندارد تعداد پیکسل های نمایش تصویر نسبت به نوع HD کمتر بوده و قابلیت وضوح تصاویر کمتر است. یعنی در نوع استاندارد تعداد پیکسل در محور افقی 720 و در محور عمودی 480 می باشد. اما در نوع HD، 1280*720 است. وضوح تصاویر در فرمت فول اچ دی هم به مراتب بیشتر از نوع HD است و می توانید با وضوح بسیار بالاتری تصاویر داخل تلویزیون را مشاهده کنید.

 

تلوزیون

تلویزیون HD


نسل جدید تلویزیون ها بعد از فرمت استاندارد همین فرمت بوده که مخفف کلمه High Definition می باشد که به معنای کیفیت بالا است. این محصول از نوع دیجیتال بوده که بزرگترین تفاوت آن با فرمت های قبلی در افزایش کیفیت تصاویر و صدا می باشد، همچنین دارای وضوح بیشتر، تعداد رنگ های استفاده شده بیشتر و افزایش وسعت در طول و عرض تصویر می باشد. همچنین می توان آن را به راحتی به کامپیوترهای دیگر متصل کرد.

مشخصات و امکانات تلویزیون HD

• تصاویر دارای کیفیتی فوق العاده بالا بوده و میزان شفافیت تصویر شش برابر بیشتر از انواع تلویزیون های معمولی می باشد. همچنین در نمایش فیلم، سرعت آن 60 فریم در ثانیه می باشد. در صورتیکه در تلویزیونهای معمولی این سرعت برابر 30 فریم در ثانیه است.
• دارای اتصالات متعدد و مختلف می باشد، اما تمامی مدل های آنها سیگنال HDTV را پوشش نمی دهند. برای بهترین انتخاب به شما توصیه می کنیم، اگر قصد دارید تلویزیون HD خریداری کنید، قطعا مدلی را انتخاب کنید که یک پورت HDMI را پوشش دهد.
• کنتراست تصاویر نیز از دیگر مشخصات ویژه تلویزیون ها می باشد که برای دیدن فیلم ها مورد توجه قرار می گیرد. کنتراست در واقع به میزان روشنایی و تاریکی تصاویر گفته می شود که هر چقدر میزان اختلاف آن بالا باشد، مورد توجه افراد برای خرید قرار می گیرد. در مدل های جدیدتر نوع HD میزان کنتراست بالا بوده و برابر است با 1:1000 می باشد. اگر به دنبال تلویزیونی هستید که قدرت روشنایی تصویر بالایی داشته باشد، قطعا تلویزیون HD بهترین انتخاب خواهد.
• فرکانس و نرخ بازسازی در ارائه تصاویر نیز نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. عموما تلویزیونهای نوع HD با دو فرکانس کار می کنند. فرکانس در واقع به سرعت حرکت تصاویر ارتباط دارد. در اکثر TV ها دو فرکانس 60 و 120 هرتز برای تصاویر وجود دارد. مثلا نوع 60 هرتز می تواند تصاویر را در هر ثانیه 60 بار تولید کند و وضوح آن را افزایش دهد. پس قطعا 120 هرتز نرخ بازسازی بهتری خواهد داشت. این نکته بدین معنا می باشد که در هر ثانیه لامپ تصویر 120 بار خاموش و روشن می شود و سرعت آن برای تولید تصاویر بهتر افزایش می یابد.

تلوزیون

تلویزیونLCD

نمایشگر این نوع از تلویزیونها از دو لایه قطبی شده تشکیل شده است که کاملا به یکدیگر اتصال دارند. یکی از لایه ها از جنس مواد پلیمری بوده که کریستال مایع را نگه می دارد. این کریستال ها در واقع برای نمایش تصاویر بهتر در تلویزیون تعبیه شده اند و دارای نور نیستند و به خصوص برای فیلم هایی که دارای تصاویر متحرک هستند به خوبی آنها را نمایش میدهد، زیرا مایع یک سیال روان و متحرک است. همچنین نور اصلی از یک لامپ فلوئورسنت نشات گرفته است. در واقع برندهای مختلف تولید کننده تلویزیون LCD با بکارگیری لامپ های با کیفیت و کریستال های مایع توانسته اند کیفیت تصویر را چند برابر کنند. استفاده و بکارگیری کریستال مایع به جای لامپ تصویر باعث تولید کمتر اشعه در TV ها شده و همین عامل باعث جلوگیری از آسیب های چشمی به خصوص برای کودکان می شود. همچنین میزان مصرف برق در تلویزیون LCD بسیار کمتر از تلویزیون های معمولی می باشد. در کنار این همه مزایا، این دسته از تلویزیونها دارای یک عیب نیز می باشند که طول عمر آنها کوتاه تر از نمایشگرهای تلویزیون معمولی می باشد. تقریبا طول عمر دستگاه نصف تلویزیونهای معمولی است. میزان روشن ماندن 16 هزار ساعت به 30 هزار ساعت می باشد.

مشخصات و ویژگی های تلویزیون LCD

  • میزان کنتراست LCD به گونه ای می باشد که ابتدا نور از کریستال گذر کرده و پس از عبور به فیلتر برای تغییر رنگ می رسد. این مکانیزم به گونه ای است که می تواند رنگ های متعدد زیادی را تولید کند. اما برای تولید رنگ مشکی باید از عبور نور ممانعت به عمل آورد که به دلیل وجود نور در بک گراند به طور کامل این عملکرد دقیق انجام نمی شود. پس در تولید نور مشکی کمی ضعف دارد.
  • روشنایی تصاویر به راحتی قابل تغییر می باشد. اما به دلیل اینکه پلاسما هر سلول خودش نور را تنظیم می کند. عموما در محیط هایی که نور به اندازه کافی بالا باشد تصویر به خوبی دیده نمی شود.
  • LCD های قدیمی تر نسبت به حرکت سریع تصاویر دچار ضعف بودند. یعنی زمان پاسخ دهی آنها بسیار کند صورت می گرفت و فریم قبلی تا حدودی بر روی فریم فعلی باقی می ماند. اما امروزه این ضعف به خوبی پاسخ داده شده است.

تلویزیون پلاسما

تلویزیون های پلاسما بر مبنای لامپ فلوئورسنت تشکیل شده اند. نمایشگر آنها از چند عدد سلول تشکیل شده است که تمامی آنها در بین دو صفحه شیشه ای قرار گرفته اند. مواد بین این دو صفحه به جای کریستال از گاز نئون-زنون می باشد که در هنگام ایجاد تصاویر با توجه به مکانیزمی که در آن وجود دارد به مایع تبدیل می شود. زمانی که تلویزیون را به برق متصل می کنید، با تولید الکتریسیته و ایجاد بارهای الکتریکی گازها تحریک شده و تولید گاز فسفری به رنگ آبی، قرمز و سبز می کنند. یعنی برای ایجاد رنگ نیاز به فیلتر خاصی نبوده و تمامی آنها به وسیله گاز برای تولید تصاویر ایجاد می شود. پلاسما نیز مانند تمام تلویزیون ها دارای یک سری مزیت ها و معایب می باشد. بزرگترین مزیت پلاسما این است که در هر جهتی از شعاع تلویزیون بنشینید می توانید تصویر را بدون هیچ گونه تغییری مشاهده کنید. یعنی زاویه دید کاملا باز بوده و تا 180 درجه امکان پذیر است. میزان روشنایی در پلاسما قابلیت تطبیق بالایی با توجه به محیط قرار گیری دارد. یعنی در محیط تاریک و تیره تلویزیون دارای روشنایی بالا و در محیط های روشن دارای روشنایی مطلوب می باشد. اما عیب آنها نسبت به نوع LCD این است که مصرف برق در آنها بیشتر است.

مشخصات و ویژگی های تلویزیون پلاسما


• پلاسما نسبت به LCD دارای کنتراست بسیار بالاتری می باشد زیرا دارای نور پس زمینه نیست و هر سلول را می توان از نظر نور قطع و وصل کرد.
• دارای Burn-in می باشد. یعنی اگر تصویر برای مدت زمان زیادی بر روی نمایشگر باقی بماند شبحب از تصویری پس از گذر از آن بر روی نمایشگر باقی خواهد ماند. بیشترین موارد برای آن آرم شبکه های تلویزیونی می باشد که همواره ثابت هستند. البته پلاسماهای امروزی این عیب را دارا نمی باشند. پس باید به آن توجه داشته باشید.
• طول عمر پلاسما به دلیل تولید نور هر سلول از طریق ایجاد گاز فسفری تقریبا 20 هزار ساعت می باشد. که امروزه با پیشرفت در حوزه الکترونیک طول عمر آنها به 60 هزار ساعت نیز رسیده است.

تلوزیون

تلویزیون LED

تلویزیون های نوع LED در واقع نسل جدیدتر نوع LCD می باشند که تابش نور در آنها برای ایجاد تصاویر متفاوت می باشد. برای روشن کردن دستگاه و ایجاد رنگ مشکی طبیعی و همچنین کنتراست بالا از دیودهای نوری LED در قسمت پشت و دور تا دور دستگاه استفاده شده است.
مشخصات و ویژگی های LED
• میزان کنتراست نسبت به ال سی دی بسیار بالاتر بوده زیرا LCD برای ایجاد تصویرهای به رنگ تیره باید کریستال ها را بگرداند و راه عبور نور برای تولید تصویر تیره را ببندد. انجام این کار باعث بازدهی بسیار کم در تولید رنگ های تیره و مشکی می شود. اما در تلویزیون نوع LED با استفاده از قابلیت تیرگی موضعی جزئیات تصاویر تیره به راحتی قابل مشاهده خواهد بود.
• تلویزیون LED دارای RGB بوده که می تواند نور های مختلف با دقت بسیار بالا را ایجاد کند. در این روش نور از پشت صفحه تابیده شده و با ترکیب کردن رنگ های قرمز، سبز و آبی تصویری بسیار زیبا را ایجاد می کند.
• اندازه صفحه نمایش متغیر بوده و از 40 اینچ شروع شده و تا 70 اینچ نیز می رسد.
• به دلیل وجود دیودهای نوری با قابلیت طول عمر بالا، LED ها نسبت به LCD، پلاسما و تلویزیونهای معمولی دارای طول عمر بالاتری هستند.
• در بین تلویزیون های تولید شده HD نوع LED دارای مصرف برق کمتری است.
• به دلیل مصرف کم انرژی و تولید گرما و کربن کمتر با محیط زیست سازگار بوده و از آلودگی آنها جلوگیری می کند.

تلویزیون OLED

نسل جدیدتر تلویزیونهای LED و LCD مربوط به OLED می باشد. حجم و وزن این دسته از TV ها بسیار کم بوده و به نازکی یک برگه کاغذ می باشد. نمایشگر آنها بین دو صفحه رسانا قرار گرفته و صفحه نمایش آنها از چندین لایه نازک تشکیل شده است. جنس لایه ها از مواد آلی می باشد. همچنین برای روشن کردن آن از دیودهای آلی تولید کننده نور استفاده شده است. هر یک از دیودهای موجود در تلویزیون OLED قادر هستند تا خودشان نور تولید کنند و نیازی به نور در پشت صفحه نخواهند داشت و همین عامل باعث کاهش وزن آن شده است.
ویژگی و مشخصات OLED
• میزان روشنایی و درخشندگی آنها در مقابل دیگر تلویزیون ها بیشتر می باشد.
• نرخ بازسازی و تغییر وضعیت تصویر به خوبی پاسخ دهی می شود.
• در برابر هرگونه ضربه مقاومت خوبی دارد
• میزان مصرف برق در آن کمتر است
• طول عمر بالایی دارد
• در برابر گرما و شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم است.

تلویزیون UHD

همانطور که از نام این دستگاه بر می آید، تلویزیون با کیفیت بالا می باشد که عبارت انگلیسی آن Ultra High Definition می باشد. کیفیت آن نسبت به HD چند برابر بوده و تماشای فیلم و سریال را بسیار جذاب و دل انگیز می کند. اولین بار UHD توسط ژاپنی ها در سال 2002 میلادی به طور آزمایشی ساخته شد. دانشمندان و مهندسان ژاپنی در تلاش هستند تا بتوانند تمامی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری را در تلویزیون UHD بهبود دهند. هدف اصلی تولید کنندگان UHD این است که بتوانند تصاویر و فیلم ها را با امواج ماهواره ای پخش کنند. میزان کیفیت تصاویر پخش شده در UHD نسبت به HD با پیشرفت تکنولوژی به 16 برابر رسیده است. میزان رزولوشن تصویر نیز 7680 در 4320 می باشد که یک تلویزیون تمام عیار به حساب می آید و می توانید تمامی جزئیات را با دقت فوق العاده زیاد مشاهده کنید. یعنی تعداد پیکسل برابر 32 میلیون بوده که در نوع HD فقط 2 میلیون می باشد. تعداد بلندگو های مورد استفاده برای پخش موسیقی 24 عدد می باشد که یعنی پخش صدا فوق العاده بالا و مناسب می باشد.
تعداد پیکسل های بالا باعث خواهد شد تا سطح صفحه نمایش بالاتر رود و پیش بینی ها حاکی از آن می باشد که در صورت تولید، صفحه نمایش تلویزیون UHD دارای صفحات 100 تا 200 اینچ باشد. اما نمونه های تجاری آن به مراتب بزرگتر بوده و بین 350 تا 600 اینچ خواهد بود. سرعت پخش تصاویر در آن بسیار بالا بوده و به صورت تصاعدی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر سرعت فریم برابر با P60 می باشد.

تلویزیون سه بعدی

استفاده از بعد دیگری در کنار بعد طول و عرض به ما کمک می کند تا بتوانیم تصاویر را به صورت برجسته و حجم دار مشاهده کنیم. بعد سوم همان عمق بوده که با فریب دادن مغز این کار میسر می شود و ما می توانیم تصاویر را برجسته ببینیم. در واقع زمانی که جسمی به ما نزدیک باشد چشم تقعر کمتری پیدا کرده و مغز آن را نزدیک می بیند. زمانی که جسمی از ما دور شود میزان تقعر افزایش پیدا کرده و سیگنال های صادره به مغز به گونه ای خواهد بود تا ما تصویر را دورتر ببینیم. در واقع در تلویزیون سه بعدی اشکال به گونه ای حرکت می کنند تا برای هر چشم موقعیت جداگانه ای داشته باشد، تا مغز بتواند آن را به صورت یک شی عمق دار تصور کند. اما به دلیل اینکه هر چشم دارای نقطه تمرکز مخصوص به خود در هر تصویر می باشد، پس از مدتی چشم خسته شده و دچار سردرد خواهید شد.

تلویزیون هوشمند

تلویزیون هوشمند دارای قابلیت های بسیار زیادی می باشد. در واقع نوعی گوشی موبایل با صفحه بزرگتر می باشد. زیرا قادر است به اینترنت وصل شود. همچنین قادر هستند تا با کامپیوترها اتصال پیدا کرده و دیتاهای مختلفی را دریافت و یا ارسال کنند. اولین تولید کننده تلویزیون هوشمند سامسونگ بوده و پس از آن ال جی و فیلیپس نیز آن را تولید کرده اند. همه چیزی را که علاقمند هستید می توانید در Smart TV داشته باشید. یک صفحه نمایش بزرگ که هم می توانید در آن فیلم های تلویزیونی را تماشا کرده و هم از اینترنت استفاده کنید. در واقع یک دستگاه چند منظور بوده و نیاز به سیم کشی و اتصالات اضافی برای اتصال به دستگاه های دیگر نمی باشد. به راحتی می توانید با دوستان خود چت کرده، تماس ویدیویی برقرار کرده و ایمیل های خود را چک و بررسی کنید. بسیاری از برندهای مشهور نظیر سونی نیز تلویزیونهای هوشمند را تولید می کنند. البته به جای هوشمند نام دیگری به آن اختصاص می دهند. مثلا شرکت بزرگ سونی نام Internet TV را برای این نوع تلویزیون بکار برده است. زیرا قادر است به اینترنت و تمامی شبکه ها و رسانه های اجتماعی متصل شود.

فروشگاه بزرگ نیاورون یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی در کشور بوده که تمامی محصولات و دستگاه های صوتی، تصویری و انواع تلویزیون های مختلف پلاسما، LCD، LED و ... در برندهای محبوب و پرطرفدار را دارا می باشد. تمامی دستگاه ها دارای برچسب استاندارد بوده و با قیمتی استثنایی به فروش می رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.