با نیاورون یه خرید آسون! (02168431)

ابعاد و ویژگی های زمین چمن مصنوعی فوتبال

زمین چمن مصنوعی در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند. اما استاندارد و ابعاد خاصی برای طراحی آن وجود ندارد. یعنی تمامی ابعاد لازم برای ساخت زمین چمن مصنوعی برای فوتبال و یا فوتسال کاملا به طور سفارشی انجام می گیرد. همچنین میزان ابعاد انتخابی با توجه به مساحت زمین در اختیار، تعداد بازیکنان، میزان نور، مقدار سرمایه مالک و ... بستگی دارد و یک استاندارد متداول برای زمین در اختیار نمی باشد. با این حال با مراجعه به زمین های ورزشی و ابعادی که در ابتدا ساخته شده اند و همچنین میزان رضایت بازیکنان از فضای در اختیار، بهترین و مناسب ترین متراژ می تواند به قرار زیر باشد:

• زمین چمن مصنوعی به طول 40 و عرض 20 متر که دارای مساحت 800 متر مربع می باشد.
• طول 45 و عرض 25 متر که دارای مساحت 1125 متر مربع
• طول 40 و عرض 25 متر که مساحت آن 1000 متر مربع است
• طول 50 و عرض 30 متر که دارای مساحت 1500 متر مربع خواهد شد.


این ابعاد در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی برای ساخت زمین فوتبال استفاده می شود. اما در کشور خودمان اکثر ابعاد لازم برای ساخت چمن مصنوعی مینی فوتبال دارای طول بین 25 تا 42 متر و عرض بین 15 تا 25 متر می باشد. اما اگر قصد دارید در ساخت زمین و توسعه آن برای برگزاری مسابقات خاص و بین المللی استفاده کنید، قطعا باید تا آنجا که امکان دارد زمین را به حالت استاندارد نزدیک کنید تا به وسیله آن بتوانید درآمد خوبی را کسب کنید. عموما برای بازی های بین المللی ابعاد بزرگتر بهترین انتخاب خواهد بود. زیرا در فاصله گذاری های برای نقاط پنالتی، دایره مرکز زمین، کرنر، فاصله و ارتفاع دیرک ها دست شما بازتر خواهد بود و تعداد بازیکنان بیشتری می توانند بر روی زمین قرار گیرند.


همچنین اگر تعداد بازیکنان مورد نظر برای بازی در زمین چمن مصنوعی فوتسال به صورت دو تیم 5 نفره باشد انتخاب یک زمین 20 در 40 می تواند کاملا مفید باشد. اما اگر بازیکنان به دو تیم 7 نفره برسند، قطعا زمین 800 متری مربع جوابگو نخواهد بود و باید زمین در حدود 1200 تا 1500 متر مربع انتخاب شود. همچنین اگر قصد دارید زمین را برای آموزش به کودکان طراحی کنید، انتخاب یک زمین فوتبال 200 متری کفایت خواهد کرد و نیاز به زمین با ابعاد بسیار بالا ندارید.

 

ابعاد چمن فوتبالی

مزیت زمین چمن مصنوعی فوتسال نسبت به فوتبال


اول از همه باید بدانید که ساخت زمین های مینی فوتبال نسبت به ساخت زمین چمن فوتبال بسیار پرکاربرد تر بوده و محبوبیت زیادی را در بین افراد دارا می باشد. زیرا بسیاری از افرادی که از زمین های چمن فوتسال استفاده می کنند دارای سنین مختلف بوده و در حد حرفه ای نمی باشند، یعنی سنین بین 10 تا 50 سال را شامل می شود. وجود زمین با ابعاد کوچکتر و کمتر از فوتبال حتی در حد 25 در 15 متر برای آنان جذابیت بیشتری داشته و می توانند راحت تر در آن بازی کنند و علاوه بر این مورد در یک شهر می توان چندین زمین چمن مصنوعی فوتسال را طراحی و اجرایی کرد. همچنین میزان تعمیرات و ساعات سانس آن کمتر از زمین فوتبال می باشد. در صورتی که ساخت زمین فوتبال هم نیازمند ابعاد بسیار بالا در حد 7000 متر مربع بوده و هم هزینه زیادی را برای ساخت اولیه ورزشگاه، چمن مصنوعی، زمین مورد استفاده و ... شامل می شود. همچنین تعمیرات آن زمان بر و پرهزینه بوده و باید بعد از هر بازی رسیدگی کامل انجام شود تا زمین برای سانس بعدی آماده شود.
از دیگر تفاوت های این دو زمین می توان به روش اجرایی و ساخت آن اشاره کرد. عموما ساخت یک زمین فوتسال با استفاده از بتون، سکو، سیم، فنس، چند چراغ گازی، سقف های آهنی و برزنتی و ... و با استفاده از شیب بندی های متداول قابل ساخت می باشد. اما ساخت یک ورزشگاه فوتبال علاوه بر موارد اشاره شده در بالا، به دلیل نداشتن سقف و بارش باران دچار تله آب خواهد شد و باید سیستم Un bound برای خروج آب باران در آن تعبیه شود.

چمن فوتبالی

جنس، ضخامت و ارتفاع چمن مصنوعی

ارتفاع چمن فوتسال می تواند به صورت سفارشی انجام شود و هر کارفرما با توجه به بودجه و انتخابی که در ذهن دارد می تواند ارتفاع و ضخامت متفاوتی را برای چمن تخمین زده و آن را خریداری کند. اما به طور استاندارد اکثر زمین های فوتسال دارای ارتفاع چمن مصنوعی بین 40 تا 50 میلی متر می باشند. همچنین جنس زمین چمن مصنوعی ورزشی علاوه بر دارا بودن مواد پلی اتیلن و پلی آمید موجود در زمین چمن های مصنوعی تزئینی از مواد دیگری نیز استفاده می شود که می توان به گرانول و سیلیس اشاره کرد. وجود این مواد در چمن باعث افزایش دوام پذیری آن شده و چمن را در برابر ضربه محافظت می کند. همچنین از مهمترین مزیت استفاده از زمین چمن مصنوعی ورزشی دارا بودن سیلیس بوده که موجب حرکت آسان توپ بر روی چمن شده و لطافت خاصی را به آن اضافه می کند. برای زمین های فوتبالی میزان ضخامت و ارتفاع چمن بیشتر از زمین فوتسال بوده و ارتفاع استاندارد آن بین 50 تا 60 میلیمتر می باشد. همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نمی باشد که میزان ضخامت با جنس چمن در ارتباط می باشد و هر چقدر ضخامت چمن بیشتر باشد، قطعا کیفیت و بهره وری از چمن بالاتر خواهد بود.

مزیت های زمین چمن مصنوعی فوتسال

از مهمترین ویژگی های یک چمن مصنوعی مطلوب و با کیفیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• دارا بودن طول عمر بالا و در حدود 10 سال
• استفاده طولانی مدت در تمامی ساعات و بدون نیاز به تعمیر و استراحت
• امکان نصب بر روی تمامی سطح ها
• میزان تراکم پذیری بالا
• مقاومت بالا در برابر سایش
• مقوات در برابر دماهای بالا و همچنین آتش
• طراحی عالی برای سهولت در حرکت بازیکنان و توپ
• دارا بودن ماسه و لاستیک به منظور نرم شدن سطح چمن
• جلوگیری از شتاب بیش از حد توپ
• مقاومت در برابر اشعه UV آفتاب
• میزان کشش پایین